Als ondernemer is het ongetwijfeld je focus om zo veel mogelijk mensen te helpen. Maw hard werken en hopen dat er voldoende centen op de rekening staan. Het saldo van je rekening in de gaten houden is alvast een goede gewoonte! Zou het je het saldo van je rekening niet willen verbeteren?
Al te dikwijls stellen wij vast dat ondernemers 6 maanden omzet financieren van hun klanten.
Verder volgt een stappenplan om je klanten goed op te volgen!
9 actiepunten
Voor verkoop:
- Onderzoek de kredietwaardigheid van je potentiële klanten. Zullen zij in staat zijn om je facturen tijdig en correct te betalen? Door een ontspannen en open gesprek kan je al heel veel ontdekken. Uiteraard kan je contracten afsluiten met kredietverzekeraars om je correct te informeren.
- Laat de klant de betalingstermijn en -voorwaarden ondertekenen, inclusief schadebeding en verwijlinteresten voor wanneer de klant de vervaldata niet respecteert. Dit kan je simpel en ongedwongen doen door verkoopsvoorwaarden op de offerte te vermelden.
- Voor repetitieve facturen, kies voor automatische inning via SEPA direct (domiciliëring). Na een éénmalige opzet van de domiciliëring, hoef je alvast niet meer te jagen achter betaling van deze facturen. Meer lezen.
Na verkoop:
- Hoe vaak factureer je? Hoe frequenter, hoe sneller de betalingen ook zullen binnen komen.
- Stuur je facturen per post of elektronisch? Indien per post: durf digitaliseren! Het zal je tijd en geld besparen. Aangezien de klant zijn factuur ook sneller ontvangt, is er meer kans op een tijdige betaling. Maak op voorhand goede afspraken met je klant welk de beste manier is. Het voorkeurskanaal van de klant respecteren zal ervoor zorgen dat er geen facturen ‘verloren gaan’.
- Hoe vaak stuur je aanmaningen? Manueel of automatisch? Per post of elektronisch? Automatiseer je aanmaningen, deze moeten met één druk op de knop uit je software rollen. Zorg voor een structurele opvolging: wekelijks, tweewekelijks, maandelijks.
- Wat doe je als er geen gevolg wordt gegeven aan de eerste aanmaning? Efficiënter dan een tweede rappel sturen is telefonisch contact nemen en onderzoeken wat de reden van niet-betaling is. Vaak kan er in een één op één gesprek veel uitgeklaard en opgelost worden.
- Bouw een emotionele relatie op met je debiteur. Dit verhoogt de kans dat jij als eerste centen krijgt ipv de vele andere schuldeisers. Toon begrip, en zoek samen met de klant naar een haalbare oplossing. Spreek duidelijke deadlines af. Zorg ervoor dat je deze deadlines goed opvolgt.
- Hoe volg je betalingsbeloftes of een betalingsplan op? Manueel is dit vaak zeer tijdrovend. Weet dat er tools bestaan, zoals SmartDebit voor Venice Business Software en contactenbeheer van Venice Business Software, die actiepunten genereren en bijhouden, zodat probleemgevallen structureel opgevolgd kunnen worden.
Welke KPI’s kan je opvolgen voor effectief debiteurenbeheer?
Meten is weten, zegt men wel eens. Zeker in een onderneming is dit een waarheid als een koe. Hiervoor kan je KPI’s, Kritieke Prestatie Indicatoren, gebruiken: een aantal variabelen die dienen om de prestaties van je bedrijf te meten met als doelstelling deze te verbeteren. Trap niet in de val om honderden KPI’s te willen opvolgen, want dan schiet je het doel voorbij. Denk na over de doelstelling die je wil bereiken, en kies een aantal KPI’s die je daarbij ondersteunen. Je resultaten zullen niet alleen verbeteren, ook je medewerkers zullen meer gemotiveerd zijn.
Kies voor KPI’s die jouw bedrijf op dit moment het best verder helpen. Als je klanten een gemiddelde betalingstermijn van 14 dagen hebben, dan loopt dit op zich wel goed. Wordt dit 180 dagen dan vraagt dit aandacht.
Volgende KPI’s worden beïnvloed door een beter debiteurenbeheer
Bekijk elke maand volgende KPI’s: