3 tips die ervoor zorgen dat je teksten gelezen worden
Google houdt van dynamische, levende websites. Bij copywriting komt daarom steeds vaker ook content management opduiken: het creëren en delen van verhalen die een bepaalde emotie opwekken bij de lezer, zodat die zich aangetrokken voelt tot je merk, je product of je idee. Zo schep je een soort community van fans die vertrouwen in je hebben en spontaan over jou vertellen. Dat is nog steeds de beste reclame! Je wil namelijk niet alleen gevonden worden. Je wil ook gelezen worden en waardevol blijven. Dat doe je door het beheren van je content, door het bepalen van de inhoud van je website.
Hoe bouw je goede content? Wel, dit zijn alvast enkele richtlijnen:
- Zorg voor een vlotte tekst. Vertel je verhaal zoals je het aan een vriend zou vertellen. Ook al vraagt SEO-copywriting enkele technieken en een beetje manipulatie van je teksten, je schrijft nog steeds voor mensen.
- Je website is vaak je eerste contact met je publiek. Maak dus een goede indruk! Vermijd taalfouten, hou vast aan de stijl die past bij je doelgroep, structureer je teksten, … Dit laatste is belangrijk omdat bezoekers gedurende de eerste seconden op je pagina de inhoud scannen vooraleer ze gaan lezen. Daarom zijn tussentitels, vette woorden en andere eyecatchers nodig om de lezer te overtuigen dat de inhoud een antwoord biedt op zijn/haar vraag.
- Je leest af en toe wel dat een tekst zus of zo lang mag of moet zijn, maar limieten op tekstlengte zijn vooral ontstaan door print: de plaats is er beperkt. Nu zijn we online. Heb je meer plaats nodig voor je verhaal? Neem dan die plaats! Belangrijk is dat je de tekst in hapklare stukjes serveert en dat de inhoud relevant en helder blijft. Begin altijd met de vraag: wat verwacht de lezer? Als je dat doet, leest je bezoeker met plezier enkele paragrafen meer. Niets frustrerender dan een vage blog die helemaal niet voldoende informatie brengt over een topic dat je interesseert, toch? Als iemand langer op je pagina vertoeft, ziet Google dat trouwens alweer als een positief signaal over de content van je website. Zo krijg je opnieuw een duwtje omhoog in de ranking!