Hoe copywriting je bedrijf vooruit helpt

Bij het vermarkten van je product of service komt heel veel kijken. Je brainstormt bijvoorbeeld over een naam, een logo, een lettertype, kleuren en eventueel een slogan, maar heel vaak wordt de tone of voice vergeten. Welke stijl ga je gebruiken om je publiek aan te spreken? Een toegankelijke jij-vorm? Een beleefde u-vorm? Speels creatief of strak informatief? Het is een héél belangrijke stap in je marketingplan, waarbij iemand met sterke copywriting skills je kan helpen. Een copywriter kan overigens nog veel meer voor jou betekenen.

 

Wat is copywriting?

Copywriting is heel strikt genomen het schrijven van commerciële teksten voor brochures, radiospots, advertenties, mailings, websites, … Het gaat om teksten die mensen aanmoedigen of verleiden om tot actie over te gaan: koop mij, lees mij, bel mij. Reclame dus. Via copywriting wil je mensen laten weten dat je bestaat. Je wil gevonden worden. En hoe zoeken mensen vandaag de dag? Via zoekmachine Google natuurlijk!

 

→ SEO-copywriting

Je website is de draaischijf van al je marketingtools. Je brochures, je mailings en je sociale media verwijzen allemaal naar je website. Hoog scoren bij Google is dus van groot belang. Ga maar even na: wanneer klikte jij laatst door naar pagina 2 tijdens je zoektocht op Google? Juist.

Hoe hoger je website verschijnt bij Google, hoe meer bekendheid je verwerft, hoe meer bezoeken je website ontvangt en hoe meer kansen je krijgt om nieuwe klanten te winnen.

 

Hoog scoren bij Google doe je echter niet zomaar. Dankzij slimme copywriting kom je gelukkig al een heel eind. Slimme copywriting, dat is SEO-copywriting. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Je gaat je teksten zo opstellen dat ze voldoen aan de voorkeuren van Google. Welke die voorkeuren exact zijn weet helaas alleen Google, maar enkele trucjes zijn er wel:

  • Google houdt van trefwoorden en van duidelijke zoekcombinaties. Levert jouw bedrijf boeketten rozen aan huis in regio Gent? Dan zorg je er best voor dat de volgende trefwoorden zeker voorkomen in de teksten van je website: rozen, Gent, levering aan huis, boeket. Zo ga je van meer dan 12 miljoen zoekresultaten bij het zoeken op ‘rozen’ naar slechts 19.000 resultaten voor jouw combinatie van 4 trefwoorden. Zo wordt op pagina 1 van Google terechtkomen plots wél een haalbare kaart.
  • Daarnaast houdt Google van dynamische websites. Google wil aan de surfer een zo goed mogelijk resultaat aanbieden. Websites waaraan nooit iets wijzigt, maken daarom minder kans om goed te scoren. Hou je website actief. Post regelmatig updates; blogs zijn hier een handig hulpmiddel. Opgelet, Google vraagt unieke inhoud, geen copy paste van andere websites!
  • Google houdt ten slotte ook van links. Als andere websites naar jou refereren en jij verwijst op jouw beurt ook af en toe naar andere sites, dan geeft Google je meer vertrouwen. Ga niet willekeurig gaan linken, maar zorg dat je de links verdient, dat je vertrouwen krijgt van anderen die vrijwillig naar jou doorlinken.

Hou je bij het schrijven van de teksten voor je website alvast rekening met bovenstaande SEO-tips, dan ben je goed op weg om hoog te scoren in de zoekresultaten!