Een QR-code, een marketingopportuniteit
Je komt ze regelmatig tegen: vierkante afbeeldingen met grote en kleine zwarte blokjes, op affiches, in tijdschriften, op voedingswaren, op visitekaartjes… Dit zijn QR-codes, een tweedimensionale streepjescodes die oorspronkelijk bedoeld waren voor het snel identificeren van auto-onderdelen. In een QR-code kan zeer veel informatie verwerkt worden. QR staat voor ‘Quick Response’ en verwijst naar de buitengewone snelheid van het scannen.
Ondertussen zijn de toepassingen uitgebreid. Je kan urls van landingspagina’s, productpagina’s, contactformulieren, enz coderen maar ook bv kalenderdata voor evenementen of contactgegevens als virtuele visitekaartjes (vCards). Voor deze laatste toepassingen is bovendien geen mobiele internetverbinding nodig. De gebruiker kan de code scannen en de informatie opslaan op zijn smartphone.
Enkele voorbeelden:
www.diy-website.be
www.deslimmeondernemer.be
Visitekaartje Ivo Bols
Je eigen QR-code maken
Je kan online gratis je eigen QR-code genereren, bv op http://nl.qr-code-generator.com.
- Kies eerst welke info je wil coderen: url, V-card, tekst, e-mail, sms…
- Vul het formulier in.
- Klik op ‘QR-code aanmaken’.
- Download je QR-code.
Bij het afdrukken van je QR-code op je affiche, product, visitekaartje… houd er rekening mee dat de code minimaal 2x2cm groot moet zijn. Motiveer de mensen om de code effectief te scannen door bv “Scan mij” erbij te zetten en ook de meerwaarde te vermelden. Waarom zouden de mensen de code moeten scannen? Zullen ze meer informatie vinden of een leuke korting krijgen?
Een QR-code scannen
Je kan een QR-code scannen met een smartphone of een tablet. Er zijn verschillende apps om QR-codes te scannen en te decoderen. Quickmark QR Code Reader bv, is gratis beschikbar voor iPhone/iPad, Android en Windows Phone.
- Download de app op je toestel.
- Open de app.
- Richt je camera op de QR-code, houd je toestel zo stil mogelijk zodat de camera kan scherpstellen, en wacht tot de app de QR-code gelezen heeft.
- Nu verschijnt de link op je scherm en kan je de website bezoeken, of zie je de informatie die je kan opslaan op je telefoon.
Een QR-code, een marketingopportuniteit ?
Dankzij digitale technieken wordt de afstand tussen jou en je contactpersoon kleiner. Je contactpersoon kan snel informatie opvragen om jou te contacteren. We leven in een snelle maatschappij waarin mensen op 3 seconden beslissen wat ze met de informatie zullen doen. Een QR-code is de ideale kans om de weg naar contactname korter te maken.